tisdag 8 mars 2011

Spontana infall och dominostickning

Ibland får man infall, spontant och härligt, att göra vissa saker. Ibland kan man följa infallet, ibland inte. Om man kan tror jag man blir lite lyckligare  =)

Idag följde jag ett infall, och det ledde mig in till en butik, Formgruppen - konsthantverk i Västmanland, som hade en skylt i sitt fönster idag om att man kunde få kika närmare på Dominostickning i regi av Västerås slöjd- & hantverksförening.

Inne i butiken (som är fylld av de mest underbara saker!!!) fanns några damer i full gång med stickor och garn, och jag fick en stol och slog mig ner och innan jag visste ordet av var jag faktiskt också i full gång med mitt livs första ruta i dominostickning! Fantastiskt roligt! Titta så fint det blev  =)


Garnet jag stickade i var ett melerat mini-nystan från Järbo. Tekniken som lärdes ut idag var den gamla, traditionella som även innebar att sticka in änd-tråden i stället för att fästa för hand, samt att sticka nästföljande ruta utan att ta av tråden och "börja om" utan genom att plocka upp och sticka fram maskor till nästa ruta! Förhoppningsvis kommer en beskrivning på tekniken snart på slöjd- & hantverksföreningens hemsida, så håll utkik! Dessa rutor var 25 maskor stora, men man visade även en fantastisk sjal stickad i rutor av 59 maskor.
Jag lärde mig också att lyfta första maskan varje varv (utom allra första varvet) och sticka sista maskan avigt varje varv för en (mycket) snyggare kant än mina normalt blir! Kunde ni det?

Kan mycket väl hända att fler rapporter om "infall" med ovan nämnda butik och förening dyker upp här. De har så många roliga saker på sina respektive program (som man naturligtvis hittar om man följder länkarna ovan)!

Innan jag rusade tillbaka till jobbet köpte jag en necessär som jag bara ska använda till stick- och virkprojekt, och inte en endaste annan sak =D   Se så underbar!







Det är precis sånt som är "Oumbärligt" i min värld!  =D

Mera stickning! Min lilla konstnär har börjat sticka!!!! Tidigare har hon bestämt hävdat att hon inte kan, men nu är minsann en halsduk till henne själv påbörjad. Virkning därimot ligger längre fram i tiden, menar hon...


Som avslutning, veckans tulpanbukett. I själva verket konstnärens födelsedagsbukett. Hon är väldigt nöjd med att denna veckans bukett är hennes, och den lyser i köksfönstret!





Och jo, nog för att det blev lite motljus i fönstret men det vita där ute är verkligen fortfarande snö. Jag har allt sett foton som några av er andra lagt ut, med barmark och allt.... här kommer rådjuren (4-5 stycken) varje eftermiddag för att äta lite i grannens utplacerade hink. För vi har rejäla mängder snö. Fortfarande.


Må riktigt gott allihopa! Oavsett barmark eller snötäcke  =)   Kram på er ♥

10 kommentarer:

  1. Å vad fiiint! jag får inte till det med mina kärleksknutar så jag tar tag i nåt annat projekt tills hjärnan blir mer mottaglig ;O)
    Ha det bra!
    Kramar
    Malin

    SvaraRadera
  2. Dominostickning! Ser mycket krångligt ut - snyggt jobbat. Kul att du fått en lite medkumpan där hemma, det kan ju bli riktigt mysigt i TV-soffan.

    SvaraRadera
  3. Visst är det underbart att kunna följa ett infall. Ofta blir det fantstiskt roligt! Dominostickning har jag inte vågat mig på ännu, men det blir fint - så någon gång måste jag ju testa!

    SvaraRadera
  4. "Oumbärligt!"... Så underbart!

    SvaraRadera
  5. Wow! Var det svårt med dominostickning? Har aldrig vågat mig på det själv...
    Och vilken underbar necessär! Helt klockren! *vill ha*

    Och vad roligt att hon har börjat sticka! Längtar till bonuspinglan är lite större så man kan börja lära henne sånt också.

    Ha en riktigt fin dag!
    Kram <3

    SvaraRadera
  6. Roligt att se vad du gör.Fina tulpaner och grattis till födelsedagsbarnet!!

    SvaraRadera
  7. Domino stickning det ser roligt ut.
    Fina tulpaner
    Kram

    SvaraRadera
  8. Kul att du gillade mitt hundinlägg! :)
    Och dominostickning verkade ju inte alltför svårt. Om du vill och orkar vore ett steg för steg-inlägg jätteroligt! :)

    Kram

    SvaraRadera
  9. Mycket som händer runt dig. Här är det också snöigt och halt. Men, värmen kommer till oss också!

    SvaraRadera

Tack för besöket! Jag blir så glad om du lämnar en liten rad efter dig ♥