onsdag 30 mars 2011

Bilstickning

När vi ska åka någonstans, en lite längre sträcka, så blir mannen här i huset vansinnigt rastlös om han inte får köra. Naturligtvis är jag oftast väldigt storsint och låter honom göra det, och ägnar mig i stället åt lite bilstickning  =D

Just den här stickningen funkar också alldeles utmärkt till alla andra Vänta-Tillfällen, så jag har den ofta med mig, i min lilla necessär med Oumbärligt broderat på, som jag visade här. Jag älskar den!


Jag stickar ruta för ruta i tekniken dominostickning, som jag skrev om i samma inlägg som necessären, länk ovan, och den växer sakta men säkert fram. Rutorna är 25 maskor stora, och jag låter garnet som skiftar i färg bestämma helt hur sammansättningen ska bli. Den första stapeln är 21 hela rutor lång och avslutas med en halv ruta. Den andra stapeln ska bli 20 och en halv, den tredje 19 och en halv... osv... tills jag avslutar med en halv ruta, och därmed har en trekantig sjal har jag tänkt mig. Sen ska jag virka en kant, som jag ännu inte vet vare sig färg eller mönster på. Det får sjalen själv inspirera till när vi kommer så långt.


Garnet är Marks & Kattens FAME trend, 75% superwash ull och 25% polyamid. Det fiffiga med dominostickning är (bland annat) att med så små rutor behöver jag bara använda korta strumpstickor, vilket gör att jag inte kräver något extra utrymme heller. Så jag bara sätter mig bekvämt och stickar på......

9 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. (oj, det blev visst fel när jag skulle lämna kommentar. Men nu, så :) )

    Oh, det här var ju alldeles ljuvligt! Både färgskiftningarna och mönstret. Den där dominostickningen ser ut att vara något för Fröken Rimme - särskilt som man kan göra små, små bitar i taget, perfekt när pysselsuget blir för starkt och tiden inte räcker till!

    Kram och tack för dina fina kommentarer ♥

    SvaraRadera
  3. Jag har oxå en make som gärna vill köra, vilket oxå passar mig alldeles utmärkt.

    Så fint du stickar. Vad härlig den sjalen kommer att bli.

    SvaraRadera
  4. Fler som har såna män ;)
    Du inspirerar, ännu en sak som jag vill göra, dominostickning......... :)

    SvaraRadera
  5. Det ser ut att bli väldigt fint det där :-) Ljuvligt garn! Jag testade att virka när vi skulle till IKEA, men jag tyckte inte det kändes kul faktiskt, det va mest jobbigt. Konstigt :-S Men nu har jag testat i alla fall! Kram

    SvaraRadera
  6. Ser spännande ut! :D Härliga färger!

    SvaraRadera
  7. Vilken uppoffring ;) Jag älskar att pyssla i bilen/kollektivtrafiken-det är ett alldeles perfekt tidsfördriv!

    SvaraRadera
  8. Hoj Systeryster! Vilken fullkomligt ljuvlig sjal det kommer bli! Kanske får du lov att ha virkskola med mig någon helg... ;-) Kramkramkram <3 Poppan

    SvaraRadera
  9. Du har fått en utmaning av mig! Den finns på min blogg. Hoppas du vågar ta dig an den ;)

    SvaraRadera

Tack för besöket! Jag blir så glad om du lämnar en liten rad efter dig ♥