måndag 21 mars 2011

Inspiration

Våren är på väg... det hörs, syns och doftar att våren är på väg. Spåren efter förra veckans snöoväder är så gott som borta. Fortfarande låg det snö kvar på grantopparna när jag vaknade i lördags, men efter två dagar med sol och denna himmel är all den nya snön borta igen, och de gamla drivorna krymper sakta.

Min lilla konstnär njöt hela helgen, det är hennes favoritfärg detta! Helgen har varit full av inspiration, av olika slag... Vi hamnade på loppis, och fyndade båda två...

Hon slog ihop händerna i ren förtjusning när hon såg den, och nu beundrar hon detaljerna långa stunder i taget...


... och jag blev handlöst förälskad i tre små skålar i vit porslin med blå blomdekor... Det står "Windermere" Enoch Wedgwood (Tunstall) Ltd. England, Trade mark founded in 1835 i botten på dem. Jag måste nog googla lite på det.... De är så vackra.


Denna veckas tulpaner har hon valt, och ett bra val var det, de är så underbart skira och vackra...

Mina små pärlhyacinter blommar för fullt på köksbordet. Bladen är verkligen vår-gröna... och blommorna... ♥


Jag köpte två handarbetstidningar fast jag inte brukar; den ena inte så överraskande, Kreativ stickning... Massor av inspiration står det, och ja jag intygar att det är det! Den här vill jag sticka....


... och massor av saker till som fanns i tidningen. Den andra var mer ett spontant inköp, inspirerat av alla er fantastiskt duktiga broderare där ute! CrossStichCrazy minsann.... =) Åh, den är så underbart full av härliga saker som jag också skulle vilja göra!! Titta bara på de här....


I'm in love...♥..... Så fanns det med ett litet paket med tidningen, kanske kan vara nåt för mig att komma igång med?! Jag älskar ju (även) böcker, och ett bokmärke till är aldrig fel...


Mmm, får se om jag sen kan lägga till "broderi" i min pyssellista.... =)   Man måste ju testa, och korsstygn känns rätt att börja med på något sätt!


Och visst har jag virkat. Mest på draken Elliot, det utlovade "ihopnålningsfotot" med alla hittills färdiga delar kommer snart (och då under fliken ovan där drakarna finns), men ibland behöver jag bryta av med något litet, och eftersom jag blivit inspirerad att lära mig nytt igen, denna gång star stitch crochet, så blev jag tvungen att virka ett nytt mobilfodral av några riktigt vårliga restgarner också. Här finns del 1 och del 2 av en tutorial på youtube, men kika gärna på stjärnmaskor även här hos virkpia.


Garnet är M&K Eco baby ull color i lila och vårgrönt, virknål 3.0 och blomma "tusensköna" från boken "100 blommor att sticka och virka" (länk finns bland mina böcker här på bloggen för den som ännu inte sett den). Mobilen blev mycket nöjd!

Sist i denna foto-kavalkad ännu en sak som inspirerar och gör mig glad, en födelsedagspresent som nu står i hyllan bredvid mina virkade japanskor... Yazzy!

Hon heter så, och det passar så bra här hos mig   =)   En liten samlardocka från Kimmi junior.


Hoppas ni alla får en underbar vecka, och att det doftar vår hos er också! Må bäst ♥

1 kommentar:

  1. Hej! Det är härligt när man kan få inspiration från massa olika saker, som tex loppis besök :) Ditt mobilfodral var verkligen fint, det gillade jag. Kul att du testat stjärnmaskor, jag tycker att de är jätte fina. Kan kännas lite krångliga först, men när man kommit in i virkningen så är de inte mycket svårare än andra mönster med exempelvis stolpar. Blomman du virkat är också jättesöt:) virkpia

    SvaraRadera

Tack för besöket! Jag blir så glad om du lämnar en liten rad efter dig ♥