söndag 20 mars 2011

Provar nya tuschpennor...


I födelsedagspresent fick jag så härliga nya tuschpennor, ProMarker, i grundfärgerna och en hudfärg. "Prova om du gillar", sa han, "det finns 30 nyanser på Panduro...."

Me likelikelike...... =D   Nu har jag köpt några till, och ett ritblock med specialpapper, och nu tränar jag på vatten.... eller hav.... med vågor... japansk stil.... (tränar alltså, bortse från de märkliga färgkombinationerna!)

Jag använder konstverket "The Great Wave off Kanagawa" av Katsushika Hokusai som förebild.

Lite märklig känsla att göra det just nu med tanke på vad som händer i nutid i Japan. De har uppenbarligen sett stora vågor förr... När jag googlade inför det här inlägget lärde jag mig dessutom att det finns mer än tsunami (översatt hamnvåg, orsakad av jordskalv). Den här vågen lär vara en okinami (översatt monstervåg, okänd uppkomst mitt ute till havs, 25-50 m hög...). På orginalmålningen överraskar vågen fiskare i sina båtar. På min teckning fick alla fiskare stanna hemma...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för besöket! Jag blir så glad om du lämnar en liten rad efter dig ♥