söndag 11 april 2010

Pyssel från förr

Efter april-dockan har det bara virkats drake här hemma, men Konstnären håller på och förbereder ett eget pyssel med en av sina födelsedagsprestenter och då kom jag att tänka på mina egna pyssel från "för länge, länge sen". Så idag visar jag nått gammalt istället för nåt nytt ^-^

Jag pysslade mycket med cernit-lera för några år sen, och där finns också dessa oändliga möjligheter... Eftersom jag är mycket intresserad av sagor och fantasy kom inspirationen därifrån.

Här är min lilla häxa, i färd med att tillreda en av sina mycket giftiga brygder. Det bubblar kraftigt i grytan - eller åtminstone var det vad jag tänkte mig det skulle se ut som, men storebror här hemma (som då var rätt mycket mindre...) kommenterade det hela med "åh, kokar hon ärtor!?"

Här är storebrors trollkarl, som egentligen var den första figuren jag gjorde. Häxan var den andra. Här är det mycket trolldom och magi. När jag tänker efter tror jag dessa kom till ungefär samtidigt som Harry Potter introducerades i Sverige, vilket betyder att de är ungefär 10 år gamla alltså...  Kolla stjärnkartan målad på en flintasten.

Så gjorde jag flera olika sorters tomtar. Detta är en lyckotomte (till vänster) och en hustomte (till höger). Förutom dem gjorde jag en skogstomte, en gårdstomte och (naturligtvis) en jultomte. Alla tänkta att bringa lycka. Dessa gjorde jag många av och de flesta fick nya hem. Undrar hur många som finns kvar...

Slutligen ett betydligt nyare pyssel, men ändå nästan ett år gammalt, tillverkat av Den lilla konstnären.

Hon valde en av våra vackraste stenar i samlingen och ritade ett porträtt av vår lilla Lea, som kort innan dess for till katthimlen. Älskad och saknad av oss alla här hemma, men sällan sedd av någon annan som den lilla skyggis hon var. Nu är det snart ett år sen hon for, men just idag när jag satte mig framför datorn kom plötsligt ett av hennes randiga katthår upp i tangentbordet.

Så, nu skiner solen utanför fönstret och det är dags att ta på sig gummistövlar och gå ut i trädgården. Vi har fortfarande en snöhög kvar i ett skuggigt parti, och den tänkte jag bära ut i solen och värma lite ^-^

1 kommentar:

  1. Vad fina saker du gjort av lera =) Jag gillar själv att arbeta med Fimo och annat pyssel. Du har en härlig pysselblogg!
    Ha en fortsatt bra dag!

    SvaraRadera

Tack för besöket! Jag blir så glad om du lämnar en liten rad efter dig ♥