onsdag 1 februari 2012

Hyllning till konsten!!

Ni vet hur det känns när man plötsligt bara hittar - upptäcker - nåt som man tycker om ... alltså tycker om så där in i nordens mycket så man blir glad i hela själen.

En dag såg jag en tavla (jag går ganska ofta förbi ett galleri här i stan och kikar) och plötsligt bubblade det i hela kroppen, och jag kunde inte slita blicken!! Lisa Rinnevuo

Om du följer länken ovan kommer du "hem" till Lisa, till etiketten "Art" på hennes hemsida. Där finns så mycket fantastiskt att se, och när du känner dig klar med "Art" går du över på etiketten "Litografi", eller varför inte "Exhibition" eller vilken som helt där du hittar massor av underbara saker  =)
Förlåt om jag låter frälst, men jag blir så inspirerad av hennes konst!!!

Därför kunde jag inte låta bli att en dag fråga: "Lisa, får jag virka en docka inspirerad av din konst?"
Jippi jippi jaaa jaaaaaaaa!!! För jag fick!!! =D


Denna docka är inte någon särskild av Lisas tjejer utan inspirerad av flera olika tavlor, eller stilen som helhet. Jag vill härmed poängtera att design, stil, idé... allt tillhör Lisa Rinnevuo. Som en hyllning till henne heter min docka också Lisa.


Dockan Lisa är en liten älva med vingar. De skymtar där genom hårsvallet. Men vad är det mer man ser i bakgrunden....?


Jo, det är vår allra första litografi av Lisa Rinnevuo!  =D


Ni får ursäkta de usla ljusförhållandena i mitt vardagsrum i kväll. Det är ju så på vintern (och nu ÄR det minsann vinter!!) Här är ändå dockan Lisa framför litografin "Saga", av den riktiga konstnären.

Dockan Lisa är virkad i Svarta fårets Tilda, med virknål 2,5. Det finns inget mönster. Lisa bad mig att inte lägga ut något, och jag valde då att inte ens skriva ett. Det här projektet har fått mig att må jätte bra, och jag är lite stolt över att de övriga här i stugan tyckte att jag nog faktiskt lyckats fånga en liten gnutta "Lisa-känsla" i henne. Heja Lisa Rinnevuo!

Må bäst allihopa ♥

Tillagt senare;
Kära besökare! Alla era fantastiskt snälla ord gör mig jätte glad och jätte stolt. Älvan Lisa virkades helt på fri hand, med huvud och hjärta fullt av inspiration av Lisa Rinnevuos konst, och lov till det fick jag i förtroende av Lisa R själv. Beställningar på virkade älvor, eller andra av Lisa R inspirerade figurer, tar jag dock inte emot.
Till er som har frågat vill jag bara säga att själva frågan nästan fått mig att rodna av stolthet, och tanken att kanske en vacker dag sälja mina egna skapelser har stilla infunnit sig. Men då kommer det att vara "äkta Nettan-figurer" och inte tolkningar av någon annans underbara verk!
Må bäst ♥

11 kommentarer:

  1. Oj då. Vad kul att få virka Lisa.Och visst är hon lik ängeln på tavlan. Jag är oxå tokig i konst men av det mångdyrare slaget. Jag skulle såååå gärna ha en tavla av Van Gogh men min plånbok tillåter inte det.

    SvaraRadera
  2. Vilken kul idé att virka en docka inspirerad av konst man förälskat sig i! Jag tycker helt klart att du lyckats fånga känslan och jag gillar verkligen hennes kroppshållning.

    SvaraRadera
  3. Snacka om att du fångat känslan exakt!
    Jag blir stolt och rörd, jättejättejättefint.

    kram.
    Lisa Rinnevuo

    SvaraRadera
  4. Det här har du lyckats jättebra med. Söt liten älva..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  5. Åh vilken underbar älva! Har tittat in på Rinnevuo's sida och ser att du verkligen fått med känslan från hennes konst i din figur! Så himla fantastiskt och underbart, det ger det hela en ytterligare dimension liksom.

    SvaraRadera
  6. Vilken hyllning! Jättefin docka och tavlan är jättefin med!

    SvaraRadera
  7. Hej! Lisa är underbar!! Både den lilla älvan Lisa och den riktiga, eller ja..jag känner ju inte den riktiga Lisa, men hennes konst är underbar! ;-)En hyllning till alla duktiga konstnärer, både den med pensel såväl som med virknål!!:-D

    SvaraRadera
  8. Hittade hit från Lisa Rinnevuos blogg - och jag håller med LR och de andra, du har verkligen lyckats fånga hennes älvor med din virknål!

    SvaraRadera
  9. Halloj!
    Hittade också hit från Lisas sida. Älskar hennes tavlor och det hade ju inte gjort ont direkt att ha en i sin ägo ;).
    Måste verkligen berömma dig för din fina virkade älva. Den är underbar. Går det att beställa en sån av dig? Och vad skulle den isf kosta?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack, jag blir jätte glad, och jätte stolt!!!
      Tyvärr tar jag inga beställningar, det enda riktigt riktiga sättet att njuta Lisa Rinnevuos konst är genom hennes egna verk =) Bara då kommer den verkligen till sin rätt.
      Hoppas du har förståelse för detta!

      Radera

Tack för besöket! Jag blir så glad om du lämnar en liten rad efter dig ♥