måndag 27 december 2010

God fortsättning alla Pysslingar!

Åter vid tangentbordet efter flera veckor av andra saker! Hoppas Lucia och Jul och Allt Där i Mellan har varit en härlig tid för alla. Tror med säkerhet att alla i vårt avlånga land haft en vit och snöig jul i år, på gott och ont... Ta det fortsatt försiktigt i trafiken...

Här i Pysselstugan har vi firat, ätit gott, druckit glögg, myst och pysslat. Tyvärr har någon av oss inte kunnat ta ledigt som önskat, och det är tråkigt, men man gör så gott man kan. Mina snöskottar-muskler motioneras regelbundet och är nu i god form =)  Just nu är jag inne på "tak"...

Virkat har jag förstås, och jag har faktiskt haft en virkkompis vid bordet ibland också (även om han säger att jag minsann inte ska tro att han är min "virk-buddy" för det) och nu när julafton har varit kan alla projekt också visas =) Ni som tycker julen har passerat och ska städas undan inför kommande festligheter får ursäkta, (jag städar inte bort julen förrän 20:a Knut och julgransplundringen har passerat) för det blir några juliga bilder här nedan...

Redan i början av december provvirkade jag Greenpixey's härliga julbokstäver, men av olika anledningar kunde jag inte visa dem. Här är de nu, som ett försenat julkort:


Jag fortsatte också att virka Attic24's mysiga juldekorationer, som numera pryder granen. Färgkombinationerna är oändliga, och jag hann inte med så många som jag skulle velat, men det kommer väl en jul nästa år också... =)


På jobbet är julfesten en tradition, där ett Mycket Viktigt Julklappsbyte ingår, och inför detta får var och en dra en hemlig lapp för att få veta vem man ska ge årets julklapp till, i smyg, med rim... I år drog jag en kollega som alltid har väldigt mycket att stå i, både på jobbet och fritiden, och därför visste jag genast att det han behöver bäst är en alldeles egen assistent. Och så blev det;


Assistenten blev väl mottagen, och står nu på min kollegas skrivbord, redo att rycka in om så behövs!

Min virkkompis (ha ha, du får stå ut!!) hade bestämt sig för att ge bort en liten bit av sig själv genom att lägga (mycket!!) tid, kraft och engagemang på att virka en Chibi Totoro till en mycket speciell person. Totoro kommer från en här hos oss mycket älskad film - Min granne Totoro, och figuren Totoro finns i den i flera storlekar och utföranden. Chibi Totoro är den minsta och helvit.


Vi hade inget mönster att följa, utan skapade vartefter arbetet växte fram. Mycket diskussioner blev det, kring midjeomfång, längd, virktermer, ökningar och minskningar. Den Speciella Mottagaren blev nöjd har jag hört sägas   =)

Förutom virkning har vi också tillverkat ett pepparkakshus, det första på flera år. Jag monterade (ett färdigt) och min lilla Konstnär dekorerade så klart.


Vi är mycket stolta över vår lilla stuga ska jag säga. =D
Men jag måste också visa hur man också kan göra när man bygger ett pepparkakshus... Det här huset är byggt av min kära vän M och är en kopia av deras eget hus, med torn och allt...


Till sist vill jag visa några jultillbehör som jag nu njuter av att se en liten tid igen. Det är dels vår alldeles egna tomte, som vaktar granen med julbocken och julgrisen som sällskap. Han är sååååå gammal, och lite trött i benen minsann. Förr, innan han kom till oss, bodde han hos min mormor och morfar alla jular jag kan minnas.
Snögubben bredvid stickade jag för några år sen.


För en tid sen visade Eva på sin blogg, Evas Pysselsida, en jättefin lucia-docka som jag tror kommer från samma tillverkare som jag också har en julängel från. Min julängel har jag haft så länge jag kan minnas. Hon är också en speldosa och en sparbössa, men speldosan är sliten och några pengar har jag nog aldrig stoppat i henne. Hon får helt enkelt bara stå och se söt ut, och sprida julstämning!


Det snöar igen utanför mitt fönster, flingorna dalar långsamt, samtidigt som himlen ljusnar allt mer och det syns mer och mer blått. Än så länge är det "lagom kallt" ute (till skillnad mot förvånande många dagar hittills då näsan nästan trillat av efter en tur), så jag tror det är dags att dra på mössan och andas lite frisk luft!

Ha det riktigt gott och må bäst denna sista vecka på år 2010! Kram ♥

6 kommentarer:

  1. Jag har klippt dom 1,5-2 cm, vissa kassar är lite tunnare och då blir det inte så stadigt.Eftersom det är plast så drar dom till sig damm men bara ner i diskvattnet så blir dom rena igen.
    Vilken fin pepparkaksby du gjort.Du har hunnit med mycket fint i julstressen. Dina julkulor blev jättefina.

    SvaraRadera
  2. Hi,there:-)
    Too late for 'Merry Christmas',as I've just discovered this blog,but not too late for 'HAPPY NEW YEAR'!:-)
    Nice & Creative Blog!I'm really IMPRESSED!
    Best Regards-HalinaDK-

    SvaraRadera
  3. God fortsättning till dig också! :)

    Vilken fantastisk liten Tototro! Älskar den filmen... :)

    Och herregud vilket pepparkakshus din vän gjort!!! Jag bara gapar!!!

    Ha fortsatta bra mellandagar!
    Kram <3

    SvaraRadera
  4. Vilka jättefina juldekorationer du har gjort till granen! Den lilla assistenten var ju för gullig :) och pepparkakshusen var verkligen härliga, speciellt mysigt var det som din lilla konstnär har dekorerat.

    Önskar er ett pyssligt och kreativt kommande år! :)

    SvaraRadera
  5. Hi,again:-)
    Thank You very much for having visited my blog-I am very glad to see such a nice comment from You:-)
    I have enclosed Your Blog on my reader's list,so this is the sign:I WILL STAY HERE,NO MATTER IF YOU WANT IT,OR NOT-hahaha:-)))
    Thanks once more and-HAPPY,CREATIVE NEW YEAR!
    Best Regards-HalinaDK-

    SvaraRadera

Tack för besöket! Jag blir så glad om du lämnar en liten rad efter dig ♥