söndag 13 november 2011

Lådor

Jag nämnde, i samband med uppvisandet av Konstnärens Akvarium, att jag skulle visa vad hon mera gör av hela eller delar av diverse kartonger i olika storlek och format som av olika anledningar finner vägen in genom vår dörr. Det är så att hon har en hel liten pysselavdelning uppställd i vardagsrummet nu för tiden, som jag inte haft hjärta att städa undan. Hon sitter där dagligen och kreativiteten flödar som aldrig förr. Och det vill inte säga lite...

Av någon outgrundlig anledning har det också blivit så att nästan allt hon behöver fanns här hemma redan innan hon frågade efter det. Nästan det enda vi köper nytt är färg. Jag inser att det säger en hel del både om hur omfattande mina pyssel-saker-gömmor är, samt hur ofta jag faktiskt köper hem saker "för-det-kan-vara-bra-att-ha"... och nu kommer allt fram!!

Som exempel; hon är just nu mitt uppe i ett hemligt projekt kopplat till en viss persons födelsedag här i huset, så det pysslas febrilt varje gång han lämnar huset och då behövde hon grön filt.
- Eh, när jag tänker efter tror jag nog jag har ett par filt-bitar ligger... undrar om inte den ena var grön...., säger jag. Och hittar en hel oöppnad förpackning med typ 7 st A4-stora ark filt i olika färger. Även grön.

Sen säger hon; jag behöver lime-grön sy-tråd, kan du hämta det mamma!
- Nej, säger jag. Det har jag inte. Jag har vit och svart och röd och möjligen brun. Vänta ska du få se....
Och jag går in i mitt "Gröna rum" (= Pysselstugans hjärta), öppnar min sy-kista, och i facket för sytråd ligger förutom ovan nämnda färger även himmelsblå och lime-grön!!! När kom de dit??

Nåväl. Slutpratat. Här är min lilla konstnärs Lådor:

Höstlådan. Äntligen har dagis-igelkotten fått ett hem.
Halloween-lådan. Tillverkad av locket till akvarie-lådan.
Kökslådan  =)  Korv och mos är serverat!

Hon har så fantastiskt roligt när hon tillverkar sina lådor. Jag önskar jag hade någon bra plats att ställa upp dem, det blir ju som en hel utställning här hemma.

Själv håller jag fortfarande på med mina också-hemliga-projekt. Det dröjer lite till innan visning. Men en virklig sak kan jag ändå visa. Jag kunde förstås inte hejda mig när det gällde blommorna...

... och jag hittar min tid att ägna åt dem ... jag använder de alltför utskällda VänteTiderna  =)


Garnet är Drops Delight, 75% wool superwash, 25% polyamid. Virknål 2,5. Mönstret är från Kreativ Stickning, som jag nämnde här. Jag köpte två nystan, och får ut 12,5 blommor av varje nystan så inser att jag måste köpa ett till för jag har fått en sån superfin idé! Grunden är halsduken i mönstret, och jag kommer ha svart runt omkring blommorna, men jag kommer göra en rund sjal/halsduk... som sitter ihop fram .... eh, jag återkommer med bild när klar!

Blommorna är superenkla, men jag har lagt till en liten smygmaska på sista varvet mellan varje kronblad. Tycker blomman blir mer definierad då. Ett perfekt litet arbete att ha i handväskan, att ta till när en liten Vänte-Tid uppstår  =D

Må bäst allihopa ♥

2 kommentarer:

  1. Så söta lådor din konstnär har gjort! Blomvirkningen ser också jättefin ut, fina färger, och blir intressant att se som rund (?)!

    SvaraRadera
  2. Vilka fina och roliga lådor hon gör! Och blommorna ser ljuvliga ut. Färgerna är helt underbara!

    SvaraRadera

Tack för besöket! Jag blir så glad om du lämnar en liten rad efter dig ♥