söndag 6 november 2011

Blommor

Höstnumret av Kreativ stickning, som finns ute nu, innehåller ett mönster på virkade blommor som är väldigt likt Japanese flowers.... tänkte bara tala om det för er som är sugna på blommor fast det är mitt i hösten  =)

Mönstret i sin helhet är en halsduk, och jag har provvirkat ett par av blommorna för att utröna skilllnaden. Så här ser halsduksblommorna ut


och så här ser Japanese flowers ut


Skillnaderna är få; Japanese flowers startar med en ring av lm så det blir ett litet hål i mitten. Det mörkblå varvet består enbart av stolpar medan halsduksblommorna har en liten lm-båge här. Japanese flowers har ytterligare ett varv innehållande lm-bågar inför sista varvet med kronblad.

Halsduken är väldigt söt, så kanske blir det en sån också. Varför inte starta ett projekt till...?!

Kreativ stickning har dessutom flera andra väldigt fina mönster.......


.... synd det inte finns tid för allt man har lust att göra. =)

Må bäst ♥

7 kommentarer:

  1. Vad roligt att få se dina virkade blommor. Gillar starka färger. Jättefina!
    Jag har tidningen , ska kolla lite nogare på mönstret. Gillar starka färger.
    Ha en bra vecka.
    Annika

    SvaraRadera
  2. Ooo, den tidningen måste jag leta upp! Finfina blommor.

    SvaraRadera
  3. Skillnaderna var verkligen små mellan de två blommönstrena, men fina är de ju båda! Det är sant i alla fall som du säger att det inte finns tid till allt man vill göra, suck.

    SvaraRadera
  4. Härliga blommor! Jag blev jättesugen på att virka såna, men som sagt, tiden räcker inte till för allt man vill göra, och dessutom vet jag att jag nog inte skulle ha tålamod att virka en hel halsduk!

    SvaraRadera
  5. Åh, den blå var ju fantastisk! :)

    SvaraRadera
  6. Så fina blommor! Håller med att de är väldigt lika de japaska blommorna! ....som jag gärna vill virka....men NÄR?? =(
    Kram!

    SvaraRadera
  7. Finfina blommor! Och väldigt lika. Kanske har ena inspirerat till den den andra?

    Och kul att du ville vara med i min utlottning :)

    SvaraRadera

Tack för besöket! Jag blir så glad om du lämnar en liten rad efter dig ♥