lördag 21 februari 2015

Älskade Lovikka ♥

Jag har ju glömt att visa vinterns presenter till karlarna i mitt hushåll! Det får vi ändra på =)

Sonen stickade sig ett par lovikka-vantar på slöjden i 9:an, och dem har han älskat och slitit på varenda vinter sen dess. Till denna vinter var de till slut alldeles färdiganvända, så inför sin egen födelsedag kom han till mig och sa:

- Nu ska jag göra dig glad, jag ska önska mig något garnrelaterat i födelsedagspresent!  =D

Jag tyckte det var en utmärkt önskan och begav mig genast till garnaffären, som just hade fått in en stor låda äkta Lovikka-garn att frossa i. Han önskade sig ett par vita, fast utan snodd, och ett par sådana blev det.


När jag börjat sticka sonens första vante tittade maken intresserat och sa:

- Vad snyggt och jämnt det blir, ett par såna där skulle jag också kunna tänka mig, fast svarta!

Jajamen, mer än så behövdes inte. Iväg till garnaffären igen! De hemliga julklappsvantarna tillverkades därefter till större delen på jobbet, under fika- och lunchraster.

Sen använde jag helt fräckt maken som provdocka för att mäta sonens vantar, och diskuterade färger och broderier med honom hemma på kvällarna. Kunskaper som jag sen använde i hemlighet till det svarta paret på jobbet  =) De svarta vantarna skulle inte heller ha tofs, och broderierna skulle göras helt i vitt, med lovikka-garn.


Båda blev nöjda och glada! Jag har fortfarande vitt garn kvar tänkta att bli ett eget par lovikkavantar, men eftersom denna vinter tog slut så himlans fort får det nog bli ett projekt till nästa vinter tror jag.

Jag använde detta mönster, som jag uppfattade som ett traditionellt Lovikka-vante-mönster, och det gick lätt och fort. Dock justerade jag tummen på bådas vantar, och det kommer jag sannolikt göra på mina egna vantar i damstorlek också, för tummen enligt mönstret är mer som en barntumme! Det gjorde att en härva garn (100 gram) bara räckte till en vante om jag samtidigt kortade vanten med ett par varv i herrstorleken (vilket jag gjorde vid handleden, dvs nedanför tummen). Tänk på det ni som ev vill använda mönstret. Mät noga!

Må bäst ♥


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för besöket! Jag blir så glad om du lämnar en liten rad efter dig ♥