söndag 21 mars 2010

Påskliljor och rosor och ... snö??

Det här var ju inte riktigt vad jag önskade mig idag... mera snö?? Lagom tills vi kunde börja se bara fläckar på marken och blicken ivrigt for över varje solmättad kulle på jakt efter de första gula tusselago-prickarna, så kommer det här...

I protest mot att det inte ser särskilt vår-likt ut ute just nu, så tillverkar vi blommor här inne i värmen i Pysselstugan idag. Mönstret till påskliljan finns nu tillagt påskmönstret, och det råkade bli två varianter; en lite större och en lite mindre, som egentligen nog passar bättre att hänga i riset. Men den större blev så bra när den blev klar att den ändå fick hänga med. Man får välja själv helt enkelt ^-^

För någon dag sen gjorde jag en liten rensning i min garnkorg, och då hittade jag en sedan länge bortglömd röd påse med ett par oavslutade projekt i. Det resulterade i att jag genast blev tvungen att gå igenom mina gamla stick- och virkbeskrivningar också, och där hittade jag skatter minsann!

Titta här, det är en påbörjad duk med rosor och blad:


Utanpå blad-varvet ska det, enligt mönstret, sen komma en mer traditionell dukspets med stolpar och luftmaskbågar. Jag hittade också samma rosor påbörjade i ett grövre bomullsgarn, och de ser ut så här:


På den lilla påbörjade rosen, som ligger uppochner, kan man se principen rosorna byggs upp enligt. Först ett varv med stolpar och luftmaskbågar, sen stolpar i bågarna för att forma blad. Sen ett varv på baksidan av rosen igen med stolpar och luftmaskbågar, som sen fylls med stolpar igen för att forma blad... kan ju bli hur stort som helst. Och jag fick genast en massa kreativa bubblor i huvudet på olika användningssätt...

Det fanns fler skatter, en duk med en 3-dimensionell duva på tex. Jag hittade också en virkad liten tomte med säck. Första svenska amigurumisarna? Mönstrena är typ 25-30 år gamla! Detta förutom alla vackra gammeldags spetsar... dukar... snöflingor... överkast... kanske lika bra att det snöar förresten. Jag har nog inte tid med annat än virkning idag ^-^

3 kommentarer:

  1. Vilka fina projekt du har att avsluta, tror de blir jättebra när du är klar med dem. Det har snöat här också, fre-lör, trist! Jag vill också ha vår! NU!

    SvaraRadera
  2. Det roliga är att jag tror åtminstone den gul-gröna rosduken påbörjades när mönstret var nytt... det säger en del om vilket jag tycker är roligast; att starta projekt eller avsluta ^^

    SvaraRadera
  3. Åh, nu försvann hela min kommentar - och det var ju så långt! Andemeningen var i alla fall att jag är verkligen glad att du ville vara med i min utlottning, för nu har jag ju hittat din fina blogg! Så kreativt och inspirerande! Ha en trevlig dag!

    SvaraRadera

Tack för besöket! Jag blir så glad om du lämnar en liten rad efter dig ♥