måndag 4 augusti 2014

Fåfänga hästöron :)

I sommar fick jag en utmaning. Fast den kom i form av en beställning. Och det var en utmaning.

Jag visste inte vad en hästmössa var, förrän jag fick en liten förklaring och låna en befintlig för att få se med egna ögon. Det skulle tillverkas en hästmössa att matcha ett schabrak.

Dessvärre strejkar min symaskin lite just nu, så jag fick sy öronen för hand, men på det stora hela blev det ändå en fungerande hästmössa, virkad med sydda öron. Den ursöta modellen heter Astrakan, men till vardags kallas han Kakan.

Foto: Julia Hjelmqwist

Foto: Julia Hjelmqwist

Mössan är virkad med nål 3.0 mm i garnet Red Heart Miami. Den gröna kanten är Svarta fårets Tilda.

Nu ska här virkas ytterligare en mössa, i lite andra färger och något större format, till ett väldigt tjusigt sto. Och symaskinen ska lämnas på service...

I övrigt gör jag så lite som möjligt, för att konservera energi. Det här med värmebölja är inte riktigt min grej... och i synnerhet inte vecka efter vecka. Just nu har vi fått en extra oroande konsekvens av den i den numera jättestora skogsbranden läskigt få mil härifrån. Ikväll har man gått ut med order till allmänheten att evakuera alla boende på flera mindre orter i närheten av den. Konstig sommar när det är skyfall på ena stället och ökentorka på annan. Må det börja falla regn över Västmanland väldigt snart....

Må bäst och var rädda om varandra ♥

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för besöket! Jag blir så glad om du lämnar en liten rad efter dig ♥