onsdag 21 augusti 2013

Bubbelgumsrosa sommartröja, fast utan virkat ok

En lång härlig semester är slut för denna gång. Många resor, många mil i bilen blev det. Roliga besök på både helt nya och sedan förr kända platser.

Jag har jobbat vidare på en del av alla mina pågående projekt, och det har dessutom tillkommit ett eller två till bara för att jag blev så himla sugen :) Mer om dem senare.

Det första projektet som blev klart är den bubbelgumsrosa sommartröjan med virkat ok. Fast som de sa i sagan; det blidde inget ok. Det blidde två axelband istället. Jag är hur som helst sjukt nöjd, och har redan använt den flera gånger. Modell på bilderna: Min lilla Konstnär.

Framifrån.
Bakifrån.

Tröjan är stickad och virkad i Svarta fårets Tilda, med stickor 3 och 3,5, samt virknål 2,5.
Mönstret finns i tidningen Made by Me sommar 2013 och heter  "79 Topp med virkade detaljer". Jag började helt enligt mönstret, med fram och bakstycke. Sen virkade jag oket, men inte vet jag om jag ovetandes drabbades av solsting just då, för det blev oooofaaaaantligt stort och brett och konstigt. Gick INTE att använda. Repades upp och suckades över. Virka om? Orka'nte.

Men då hade nya numret av Kreativ stickning (nr 3/2013) kommit ut, och jag fastnade direkt för tröjan på omslaget med rosorna. Så jag virkade fyra stycken rosor, virkade kräftmaskor runt hela överkanten på fram- och bakstycket för att göra den mer stabil samt testade att sy fast rosorna som axelband, och så fick det bli!!



Men tröjan kändes inte riktigt bra. Nederkanten rullade sig lite så där förargligt trots att den bestod av några rätstickade varv. Inte snyggt! Så jag plockade fram stickorna igen, och fortsatte med rätstickning ett antal varv ytterligare. För att inte tröjan skulle bli "bullig om magen" eller för tajt stickade jag fram och tillbaka på fram- och bakstycket var för sig istället för runt, runt, och fick automatiskt till ett litet sprund i var sida. Det funkade utmärkt!

Rörelsefrihet!

Jag gjorde en egen liten detalj till på tröjan, bara för att det var så tråkigt att sticka slätstickning i enfärgat garn och för att jag hittade en så rolig bok i Halmstads bokhandel: "Stickarens stora Mönsterbok". Den rekommenderar jag verkligen till alla stick-entusiaster för där finns massor av fina, roliga och finurliga mönster på flera olika nivåer. Till denna tröja ville jag ha något litet bara, för att göra själva handarbetet roligare och lyfta tröjan lite. Det blidde en stjärna.

En fram och en bak.

Den färdiga sommartröjan ser inte alls ut som på bilden i tidningen. Så kan det gå när man fixar själv  =)

Må bäst allihopa ♥

1 kommentar:

Tack för besöket! Jag blir så glad om du lämnar en liten rad efter dig ♥