måndag 2 juli 2012

How To - Dominostickning

Sorry, all you non-Swedish-speaking friends! This will be a post all in Swedish as I do not know how to write a pattern for Domino knitting in English...

Semester nu... Första veckan och första resan redan avverkade.
Tiden går så fort, det gäller att ta tillvara på den och "göra nu" allt det man längtat efter. Vi har åkt en hel del bil, och påsen med min domino-sjal ligger numera på min plats hela tiden. Det är en sjal som pågått läääänge nu, tidigare har jag visat den här och här, och själva domino-stickningen har jag tidigare skrivit om här.  Det är inte alls så att jag inte vill köra bil, men eftersom vissa av oss blir så uttråkade när de inget har att göra medan jag själv är glad för varje minut med stickorna i handen så har det blivit så: han kör, jag stickar, båda är nöjda!

Titta så långt jag kommit! 187 hela och halva rutor klara.  66 hela och halva rutor kvar.


När jag lärde mig att sticka domino-stickning fick jag veta att det var ett gammalt sätt att använda upp restgarn. Jag tycker mycket om det, eftersom man stickar en ruta i taget och det funkar utmärkt att sticka en hel sjal på små strumpstickor, vilket är mycket mer praktiskt än vanliga långa stickor när man sitter i en bil...

Mönstret blir jätte häftigt, tycker jag. Rutor och ränder på alla håll....


Tänkte passa på och berätta hur man gör när man stickar domino-stickning. Tyvärr har jag i dagsläget inte bilder på alla moment, eftersom jag sällan fotar medan jag stickar i bilen.... Men tycker ni det behövs så fixar jag fler bilder så klart! Hojta till i så fall.

How To - Dominostickning, trekantig sjal.

Mina rutor består av 25 start-maskor, men jag har även sett sjalar med rutor bestående av 59 maskor. Principen är dock densamma - man gör en minskning med de tre mittersta maskorna på vartannat varv - rutorna blir bara större med fler maskor.
Sjalen stickas i rätstickning. Den första maskan på varvet lyfts alltid utan att stickas, utom på allra första varvet då den stickas rätt. Sista maskan på alla varv stickas alltid avigt. Detta för att få snygga, jämna kanter att plocka upp maskor till nya rutor från.

Börja sticka den första och längsta stapeln med rutor, dvs vänster kant på sjalen (se översta bilden i detta inlägg). Om denna första stapel kallas a så heter rutorna i den 1a, 2a osv. Då blir andra stapeln från vänster stapel b, och rutorna i denna kallas 1b, 2b osv. Solklart?!

Ruta 1a:
Lägg med valfritt garn och passande stickor upp 25 maskor.
Varv 1: Rätstickning (sista m avigt)
Varv 2: Lyft första m. Sticka 10 m. *Lyft 1 m, sticka ihop nästkommande 2 m rätt, hämta sedan den lyfta m och dra den över de två sammanstickade m.* Sticka 11 m (sista m avigt).
Varv 3: Rätstickning
Varv 4: 10 m, därefter * - * enligt ovan för en minskning om 2 m på varvet, 10 m.
Varv 5: Rätstickning
Varv 6: 9 m, därefter * - * enligt ovan för en minskning om 2 m på varvet, 9 m.
Varv 7: Rätstickning
Varv 8: 8 m, därefter * - * enligt ovan för en minskning om 2 m på varvet, 8 m.
Varv 9: Rätstickning
Varv 10: 7 m, därefter * - * enligt ovan för en minskning om 2 m på varvet, 7 m.
Varv 11: Rätstickning
Varv 12: 6 m, därefter * - * enligt ovan för en minskning om 2 m på varvet, 6 m.
Varv 13: Rätstickning
Varv 14: 5 m, därefter * - * enligt ovan för en minskning om 2 m på varvet, 5 m.
Varv 15: Rätstickning
Varv 16: 4 m, därefter * - * enligt ovan för en minskning om 2 m på varvet, 4 m.
Varv 17: Rätstickning
Varv 18: 3 m, därefter * - * enligt ovan för en minskning om 2 m på varvet, 3 m.
Varv 19: Rätstickning
Varv 20: 2 m, därefter * - * enligt ovan för en minskning om 2 m på varvet, 2 m.
Varv 21: Rätstickning
Varv 22: 1 m, därefter * - * enligt ovan för en minskning om 2 m på varvet, 1 m.
Varv 23: Rätstickning
Varv 24: Endast 3 m återstår på varvet. Gör minskningen * - * enligt ovan. Nu återstår endast 1 m och du har åstakommit en hel ruta där minskningarna skapat en rand diagonalt över rutan. Ta inte av tråden!

Ruta 2a:
Den kvarvarande m från ruta 1a är nu den första m i ruta 2a:s 25 start-maskor. Längs med kanten på ruta 1a; plocka upp ytterligare 11 m. Sticka sedan 13 nya maskor för att få totalt 25 st maskor till ruta 2a.
Fortsätt sticka ruta 2a från varv 1 enligt beskrivning för ruta 1a.

När ruta 2a är klar plockas och stickas nya maskor till ruta 3a, 4a osv till det antal rutor du vill att din sjal ska ha. Min sjal har 21 st rutor i första "stapeln" och avslutas med en halv ruta, se beskrivning för halv ruta.

Halv ruta:

Plocka upp/sticka upp 25 maskor.
Varv 1: Rätstickning, sticka ihop 2 m i början av varvet och 2 m i slutet av varvet.
Varv 2: 10 m,  * - * för minskning om 2  m på varvet enl beskr Ruta 1a,  10 räta m.
Varv 3: som varv 1.
Varv 4: Rätstickning 8 m, därefter * - * enligt ovan för en minskning. Rätstickning 8 m.
Varv 5: som varv 1.
Varv 6: Rätstickning 6 m, därefter * - * enligt ovan för en minskning. Rätstickning 6 m.
Varv 7: som varv 1.
Varv 8: Rätstickning 4 m, därefter * - * enligt ovan för en minskning. Rätstickning 4 m.
Varv 9: som varv 1.
Varv 10: Rätstickning 2 m, därefter * - * enligt ovan för en minskning. Rätstickning 2 m.
Varv 11: som varv 1.
Varv 12: Endast 3 m återstår på varvet. Gör minskningen * - * enligt ovan. Därefter återstår endast 1 m. Klipp av tråden, dra igenom och fäst.

Nu startas nästa stapel med rutor, till höger om den du just gjort färdigt. Rutorna i denna kallas 1b, 2b osv.

Ruta 1b:
Sticka upp 12 m. Plocka därefter upp ytterligare 13 m längs med ruta 1a:s högra kant till totalt 25 start-maskor. Fortsätt sticka ruta 1b från varv 1 enligt beskrivning för ruta 1a tills endast 1 m återstår.


Ruta 2b:

Den kvarvarande m från ruta 1b är nu den första m i ruta 2b:s 25 start-maskor. Längs med kanten på ruta 1b; plocka upp ytterligare 11 m. Plocka sedan upp ytterligare 13 maskor för att få totalt 25 st maskor längs med kanten på ruta 2a. Fortsätt sticka ruta 2b från varv 1 enligt beskrivning för ruta 1a.


När ruta 2b är klar plockas nya maskor upp till ruta 3b, 4b osv till samma antal rutor som i första stapeln minus en ruta. Avsluta stapeln med en halv ruta.


Fortsätt sticka nya staplar på detta sätt som blir en ruta kortare för varje stapel till sista stapeln som endast består av en halv ruta.


Fäst alla trådar. Beroende på tycke, smak och storlek på din sjal kan du virka, sticka eller sy dit fransar som kant på din sjal. 
Jag har inte själv bestämt ännu hur kanten på min sjal ska se ut... =)


Som sagt; var något konstigt, fel eller "bara" oklart så säg till så rättar jag eller försöker förklara bättre.



Må bäst där ute i sommar-Sverige ♥

8 kommentarer:

  1. Det där blir ju ursnyggt ! Skulle gärna vilja lära mig, men inte nu. Har fullt upp med mina godisbitar, sååå roligt. Jag gör som du ...stickar/virkar och mannen kör. Bra fördelning.
    Kram Eva

    SvaraRadera
  2. Blir väldigt sugen att prova detta Systeryster! :-)
    Kramkram! <3 Poppan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart du ska! Så kan vi börja sy-junta (lr stick-o-virk-junta) ihop :D
      Bamsekram Sis <3

      Radera
  3. Margaret Lundvang6 februari 2013 kl. 13:45

    Nu hittade jag dig och Dominostickning! skall prova det och så ditt fantastiska exempel och din fina beskrivning. Tusen tack.

    Om du vill titta på det jag gör så hittar du mig på facebook firma margaret lundvang.

    SvaraRadera
  4. Har aldrig stickat detta, blir så nyfiken att jag ska försöka mig på detta.
    Ett hjärtligt tack för din beskrivning

    SvaraRadera
  5. Har aldrig stickat detta, blir så nyfiken att jag ska försöka mig på detta.
    Ett hjärtligt tack för din beskrivning

    SvaraRadera
  6. Kan inte få INTAGN. Åt samma håll.

    SvaraRadera
  7. Hej, är jag helt dum? Vill sticka en filt och ingen treksntssjsl. Hej hur går jag vidare från ruta 1a till 2a.... Fattar inte.

    SvaraRadera

Tack för besöket! Jag blir så glad om du lämnar en liten rad efter dig ♥