söndag 22 maj 2011

Länge sen!

Oj, vad våren går fort! Samma sak varje år, och ändå blir jag lika förvånad...
Det händer ju så många saker och naturen tar fart och trädgården pockar på uppmärksamhet och skolan har aktiviteter i rasande takt och vi har aktiviteter som krävt timmar i både bil och tåg....

Hoppas ni inte glömt mig! Jag har inte glömt er, även om jag tyvärr inte hunnit hälsa på så mycket som jag skulle önskat några veckor nu. Ibland har jag stulit till mig en liten stund och susat runt och kikat vad ni pysslar med, men datorn jag oftast befunnit mig vid är inte överförtjust i kommentarsfunktionen i blogger tyvärr ....

Den här helgen har äntligen varit lite lugnare, så jag har försökt göra klart något av allt pyssligt pågående. Varför måste det vara så himla roligt att starta nya projekt, istället för att avsluta alla pågående?

Till att börja med har min lilla konstnär här hemma påpekat att jag aldrig visade de färdiga torgvantarna jag gjorde i det självblommiga garnet till henne, så här kommer de:


De stickade torgvantarna är mycket uppskattade. Hon använder dem titt som tätt när hon känner att händerna behöver värmas lite, säger hon   =)
Resten av garnet ligger i ett nystan och väntar på en riktigt bra idé, för halsduksidén var inte rätt. Jag försöker stå emot. För många UFO här i stugan för tillfället.

Timmarna i bil och på tåg och framför TV:n innan sovdags har ägnats åt de 8 nystan Ice yarns som tack vare 4U2 kom in i min värld för en liten tid sen! Garnet är 60% viscose och 40 % lin, naturfärgat med lite grönt och rosa i, väldigt snyggt! De förvandlades till en poncho till mig själv  =)  Min lilla konstnär modellar här:


Modellen är i princip en stor mormorsruta med ett hål i mitten för huvudet! Väldigt enkelt och väldigt lite "tänk och räkna" för att få till. Bra i bil och framför TV alltså  =)   Idén kommer från denna poncho, som jag fick när jag var ungefär 10 år och som nu passar perfekt till konstnären och därför fått ett andra liv! Jag har tittat och räknat och provat, och blev på det hela taget nöjd med min poncho.


Tror ni det skulle vara intressant att jag skriver ner mönstret? Det är väldigt enkelt, både att virka ponchon och att anpassa den storleksmässigt. Ja, jag tror jag gör det. Men en annan dag. Gräsklippning pockar på här just nu...

I övrigt så pågår vår hjärtekatt Felix. Han saknar i dagsläget endast sina bakben och hjärtat innan han påbörjar sin resa i paket.
Pågår gör också draken Elliott. Skulle få till en foto-session där, förstår inte vad som är så svårt... hmmm.
Och pågår gör även en beställning till två små tjejer där också ett paket är på väg inom en inte alltför avlägsen framtid. Håll ut!
Sen är där några hemliga projekt, som jag inte säger så mycket mer om nu. Och ny teknik som jag fått lära mig, jätte roligt! Visar senare...   =D

I övrigt såg dagen igår, förutom lite virkning, ut så här

Mys på altan, i filt framåt kvällen....
Penseerna doftade ljuvligt
Jordgubbar till kvällsmat
Sällskap i skymningen...

Nu gräsklippning. I solen. Må bäst allihopa ♥

5 kommentarer:

  1. En riktig sommardag? Fina vantar!

    SvaraRadera
  2. Vilka härliga bilder!
    Känner precis igen mig i din beskrivning. Det är så mycket annat än handarbete som pockar på den här årstiden!
    Men det är kanske helt OK...allt har sin tid.
    /Ann-Britt

    SvaraRadera
  3. Men hallå!!!! Vilka härliga torgvantar. Är dom virkade??? Jag letar efter mönster till virkade såna. Jag bara måste ha torgvantar när det är lite kallt för då mår mina leder lite bättre.
    Ha det gott. /Knatten

    SvaraRadera
  4. Vilken extremt snygg poncho! Och självklart har vi inte glömt dig... :)

    Kram

    SvaraRadera

Tack för besöket! Jag blir så glad om du lämnar en liten rad efter dig ♥